
Hoe houd je als horecaondernemer het hoofd boven water
Voor de horeca blijft de huidige situatie met de corona-maatregelen van kracht tot 19 september. Dit betekent onder andere een gezondheidscheck van de bezoekers, 1,5 meter afstand houden en een vaste zitplaats. Om de huidige regels nog te versoepelen voor de horeca is een verdere stijging van de vaccinatiegraad belangrijk.
Nijpend personeelstekort
En naast al deze maatregelen speelt ook nog het personeelstekort waar heel veel horecaondernemers mee te kampen hebben. Volgens het CBS staan er bijna 14.000 banen open die nog ingevuld moeten worden. In een jaar tijd zijn er meer dan 100.000 banen verdwenen.
Steunmaatregelen vaak gebruikt binnen de horeca
De horeca als bedrijfstak heeft dan ook het vaakst gebruik gemaakt van de steunmaatregelen van de overheid, lezen we in het CBS rapport. Uit data tot en met april 2021 blijft dat 75% van de horecabedrijven gebruik maakt van een of meer regelingen. Het gaat bijvoorbeeld om NOW, Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid, TVL, Tegemoetkoming Vaste Lasten of de Tozo, Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers om er maar een paar te noemen.
Kansen in de markt
Ondernemers in de horeca staan voor een situatie die ze nog nooit meegemaakt hebben. Vanuit verschillende perspectieven is het zoeken naar nieuwe oplossingen die je verder helpen. Binnen dit kader is het fijn als je tot in detail kunt beschikken over de boekhoudcijfers van je horeca onderneming, zoals een gespecialiseerde horeca boekhouder deze voor je aanlevert. Ook Afstemming met partijen die hun sporen in de horeca hebben verdient, levert zo een meerwaarde op.
Een ondernemer blijft vanuit zijn bedrijf kijken naar de kansen in de markt. Vanuit nieuwe regels ontstaan ook vaak nieuwe kansen. Je moet hier zelf bovenop zitten en het lef hebben om nieuwe zaken op te pakken en verder te ontwikkelen.
Belang van goed personeel
In dit kader is het goed om hier je personeel bij te betrekken. Zij zijn een belangrijke factor in de horeca met mogelijk talenten die je goed voor je bedrijf kan gebruiken. Door het samen te doen laat je ook zien dat hun inbreng belangrijk is. De marketing in crisistijd ga je anders aanpakken. Met minder budget wil je toch zichtbaar blijven. Hierbij kun je de onderneming inzetten als communicatie plek en de medewerkers een taak geven bij de sociale media. Zo zorg je er samen voor om goed in beeld te blijven van je klanten.
Het is de verwachting dat aan het einde van het jaar de situatie meer normaal gaat worden en dat het goed blijft gaan met de economie. Een basis om als horeca onderneming weer op verder te bouwen.